Alışveriş Merkezlerinde Peyzaj Tasarımını Öne Çıkaracak 10 İpucu

İnşa etmekte olduğunuz alışveriş merkezinizin peyzaj tasarımını nasıl yapmanız gerektiği konusunda kafanızda soru işaretleri mi var? Ya da mevcut alışveriş merkezinizin yeni bir yüze mi ihtiyacı var?

O halde, alışveriş merkezinizin peyzajını tasarlamak için de, var olanı iyileştirmek için de, bu on ipucunu bilmenizde fayda var.

Mağazacılık Sektörü Neden İyi Peyzaj Tasarımına İhtiyaç Duyuyor?

Peyzajınızı, alışveriş merkezinize müşteri çekecek ve mağazalarınıza girişleri sağlayacak şekilde tasarlamanın ve zenginleştirmenin sayısız yolu var. Ne de olsa internetten alışveriş yapmak yerine bir alışveriş merkezini ziyaret etmeye vakit ayıranlar, gerçek bir deneyim arıyor demektir. O halde peyzajınız, onların bu heveslerini kursaklarında bırakmamalı. Peyzaj uygulaması doğru yapıldığında, binanın yapısal özelliklerini vurgular; doğal olanla olmayanı bir araya getirerek, mimari ve sanatı doğayla birleştirir. Bu da ziyaretçilerde pozitif bir deneyim yaratır.

Dahası, bu devirde müşteri çekmek, görsel bir tanıtım yapmayı da beraberinde getirir. Bununla ne demek istiyorum? Mesela Instagram’a bakın. Güzel ve ilginç tasarım içeren paylaşımlar daha fazla beğeniliyor ve paylaşılıyor. Bu da göze hitap eden ve estetik deneyimler sunan pazarlama stratejilerinin, şirketlerin daha hızlı ve kolay büyümesine aracılık etmesine neden oluyor. Bu durumda şunu söyleyebiliriz ki; alışveriş merkezlerinde uygulanan doğru peyzaj yaklaşımları aslında firmanıza daha fazla müşteri çekmenize ve  büyüme stratejisine katkı sağlıyor.

Alışveriş merkeziniz eski de olsa, henüz proje aşamasında da olsa, ya da işlev olarak bir alışveriş merkezinden çok daha fazlasını içeriyor da olsa, işletmenize müşteri çekmek onları orada tutmak için aşağıdaki peyzaj tavsiyelerden yararlanabilirsiniz. 

1. Girişlerinizi Güçlendirin

avm-giris-peyzaji

Peyzaj tasarımınızı müşteri çekecek şekilde düzenlemek için ilk dikkat etmeniz gereken konu, AVM girişinizin ne kadar belirgin ve davetkâr olduğudur. Alışveriş merkezlerinin çoğunun büyük girişleri olur. Girişinizi belirgin hale getirmek için iyi bir aydınlatmadan ve renklerden yararlanın. Tesisiniz geniş bir alana yayılıyorsa ve mesela birden fazla binadan oluşuyorsa ve birden fazla girişi varsa, tesisin etrafını dolaşan bir yol vasıtasıyla bunların hepsini birden göstermeye çalışın. Kıvrımlı yollar, müşterilerinizi binaların içindeki dükkânların önünden geçirmenin en iyi ve en cazip yoludur. Binanın içinde de ziyaretçilere etkileyici bir peyzaj ile eşlik edebilirsiniz. Saksılar, harika yol göstericilerdir. Saksıları sırf ortama renk katmak ve doğal unsurları içeri taşımak için değil, navigasyon amacıyla da kullanın.

2. İç ve Dış Otoparklarınıza Öncelik Verin

avm-acik-otopark-peyzajiZiyaretçilerinizin çoğu alışveriş merkezine yürüyerek gelmeyecek. Araçlarıyla gelecek. Pek çoğunun tesisinizde göreceği ilk şey, otoparkınız olacak. Gözünüzün önüne bir alışveriş merkezi otoparkı geldi mi? Pek hoş değil, öyle değil mi? Ziyaretçilerinizin edineceği ilk izlenimin beton kolonlar olmasına izin vermeyin. Mekânın her öğesini optimize edin.

Dış otoparkı kullanan ziyaretçilerinizi girişe yönlendirecek ışıklara, sıcak havada arabalarını koruyacak gölge elemanlarına ihtiyacınız olacak. Ayrıca ağaçlardan düşebilecek dalların arabalara zarar vermemesi için önlem almanız gerekecek. Ziyaretçilerin arabalarını park ettikleri yeri rahatça bulabilmeleri için açık tabelalara ve işaretlere de ihtiyacınız olacak.

Bu işler için doğru ağaçları seçmek uzmanlara danışılması gereken hassas bir konu; ama bize inanın, buna değecek. Ziyaretçilerinizin tesisinize tekrar tekrar gelmesi ve sizi ailelerine ve arkadaşlarına tavsiye etmeleri için, yarattığınız ilk izlenim büyük bir etki bırakmak zorunda.

3. Aydınlatma Elemanlarınızı Parlatın

Alışveriş merkezinizin aydınlatması, binanın uzaktan seçilerek gece ziyaretçilerine yol göstermesini sağlar. Ayrıca, alışveriş merkezinize geldikten sonra arabalarına geri dönmek isteyen ziyaretçilerinizin kendilerini güvende hissetmelerine de yardımcı olur. Sarı ışık ılık ve davetkârdır. Renkli ışıklar da farklı etkiler yaratmak amacıyla kullanılabilir. Tesisinizin hangi mekânlarında hangi tür aydınlatmanın daha uygun olacağını titizlikle değerlendirin.

4. Alışveriş Merkezinizi Renklendirin

İşletmenize pembe gözlüklerle bakmak yerine, gerçek pembe güller yerleştirerek tüm atmosferi değiştirmeye ne dersiniz? Renk, dikkat çekicilik bakımından önemli bir fark yaratır ve doğadaki renk çeşitliliğinin haddi hesabı yoktur. Çiçeklikler, saksılar ve tomurcuklanan ağaçlar, mimarinize zenginlik ve canlılık katar. Yumuşak peyzaj elemanlarını planlarken, peyzajı taze tutmak için esaslı bir bakım emeği gerektiğini aklınızdan çıkarmayın. Bütçenize göre peyzaj uzmanınız,  peyzajınızın yıl boyu rengârenk kalmasını sağlayacak şekilde, çok yıllık bitkiler seçebilir, ya da mevsimlik çiçekler ile dönemsel olarak işletmenizin peyzajını güncelleyebilir.

5. Su Çözümleri Kullanmayı Deneyin

Ziyaretçilerinizin nefesini kesmek istiyorsanız, su elemanlarından yararlanmak iyi bir fikir olacaktır. Girişinize veya merkezi bir yere yerleştireceğiniz büyük bir fıskiye, hem ziyaretçilerinizi ilk andan itibaren etkileyecek, hem de akan suyun yatıştırıcı sesiyle rahatlamalarını sağlayacaktır.

6. Bayramlar ve Özel Günler

avm-bayram-suslemeAlışveriş merkezinizi bayramlar, özel gün kutlamaları ve uluslararası etkinlikler için dekore etmek, mekânın taze ve dinamik görünmesini sağlayarak, ziyaretçi çekmenize yardımcı olur. Yıl boyunca çeşit çeşit özel gün vardır ve bunların hepsi ziyaretçilerinizi heyecanlandırmak için özel fırsatlardır. Yılbaşı, dini ve resmi bayramlar, anneler, babalar ve sevgililer günü gibi, çok bilinen özel günler dışında aslında tahmin ettiğinizden fazla sayıda özel anma günü vardır.

Örneğin, Akdeniz servileri ve ayçiçekleri, Van Gogh’u anmak için biçilmiş kaftandır; Dünya Barış Günü’nde zeytin ağaçları ve barış çiçekleri kullanılabilir; Dünya Günü’nde herdemyeşil çalılar, gezegen ya da hayvan şeklinde budanabilir.

7. Kalabalıklardan Sıyrılın

Sizi diğerlerinden ayırıp avantaj sağlayacak, dikkatleri sizin üzerinizde toplayacak farklı ve yaratıcı bir şey yapın. Alışveriş merkezinizde ilginç ve benzersiz peyzaj noktaları olması, gelip geçenler tarafından diğerlerinden hemen ayırt edilmenizi sağlar. Sosyal medyada alışveriş merkezinizin bu ilginç noktalarının fotoğraflarını görmüş olanlar, gelip bir de kendi gözleriyle görmek isteyeceklerdir.

8. Etkileşim Demek Daha Fazla Satış Demektir

Bugün pek çok kişinin internet üzerinden alışveriş yaptığı gerçeğini göz önünde bulundurursak, alışveriş merkezinizi mümkün olduğunca eğlenceli ve ilginç kılmanız neredeyse bir zorunluluktur. Etkileşimli alanlar, insanları tesisinizde tutmak ve iyi vakit geçirmelerini sağlamak için iyi bir fırsat sunar. Neyse ki kullanabileceğiniz pek çok güzel fikir var: Küçükler için oyun alanları, A noktasından B noktasına gitmek için basamak taşları, ilginç şekillerde budanmış ağaçlar… Bu liste böyle uzayıp gider. Yaptığınız şey çekici ve insanların ilgisini çekecek bir şeyse, fotoğraf paylaşmak, hatta sizi sosyal medyada etiketlemek ve lokasyon paylaşmak isterler. Bu da daha fazla müşteri çekmenize yardımcı olur.

9. Ortak Alanların Sıradan Olması Gerekmez

İnsanlar alışveriş merkezi gezerken oturup soluklanacak yerler isterler. Özellikle de eşleri alışverişe kendilerinden daha meraklıysa ya da kalabalıklardan bunaldılarsa… Doğaya yakın olmak, stresi hafifletmek ve kendini iyi hissetmek açısından büyük avantajdır. Onun için, ortak alanlarda doğal öğeler kullanmak iyi bir fikir olacaktır. Dahası, dikkatle yerleştirilmiş saksı ve ağaçlar, özellikle de biraz huzur bulmak için konferans salonlarından kaçanlar için mahremiyet sağlar. Akçaağaç gibi büyük ağaçlar, güneşli günlerde gölge sağlayacak, yağışlı günlerde de altına sığınılacak harika seçeneklerdir.

10. Sürdürülebilirlik, Sürdürülebilirlik, Sürdürülebilirlik

İklim aktivistliği moda bir uğraş değil, ciddiye alınması gereken gerçek bir tehdide verilen bir tepkidir. Sürdürülebilir Peyzaj uygulamalarınızla, ziyaretçilerinize çevre üzerindeki etkiniz konusunda duyarlı olduğunuzu gösterin. Bu hem çevre açısından hem de marka imajınız açısından yararlı olacaktır. İşletmenizde ileri dönüşüm uygulamalarına yer vermeyi de düşünebilirsiniz. Eski malzemeleri peyzaj düzenlemenizde kullanmak, hem bütçenize katkı sağlayacak, hem sanatsal duracak, hem de markanızın sürdürülebilirliği ne kadar ciddiye aldığını gösterecektir.

Şimdi Ne Yapmalısınız?

Bu ipuçlarını dikkate aldığınız takdirde tesisinize bol miktarda müşteri çekeceğinizden, onları benzersiz, interaktif tasarımlarınızla büyüleyeceğinizden ve sizi başkalarına tavsiye etmelerini sağlayacağınızdan emin olabilirsiniz. Alışveriş merkezinizi canlandıracak veya yepyeni bir peyzaj tasarımı yapacak bir peyzaj yüklenicisi arıyorsanız, peyzaj şirketi seçerken dikkat etmeniz gereken noktalar ile ilgili blog yazımızı okuyabilirsiniz.

Nesrin Karaoğlu Otuzoğlu

Nesrin Karaoğlu Otuzoğlu tarafından yazılmıştır

Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Peyzaj Mimarlığı Bölümü'nden Peyzaj Mimarı olarak mezun olan Nesrin Karaoğlu Otuzoğlu, mezun olduktan sonra Hollanda'da Ton Van Den Oever ve Brabantplant B.V ile çalıştı. Karaoğlu Peyzaj ve 3K İnşaat ve Dış Ticaret şirketinde kurucu ortak ve yönetim kurulu üyesidir. Ayrıca Hollanda know-how’ı ile uluslararası standartlarda süs bitkileri üreten Adaplant'ın da kurucusu ve ortağıdır. Karaoğlu Peyzaj, 2018 yılında Deloitte Private tarafından “’One of the Best Managed Companies” ve “European Business Awards Türkiye Şampiyonu” olarak seçilmiştir. Şirket, 2019 yılında TOBB ve TEPAV tarafından "Türkiye'nin en hızlı büyüyen 100 şirketi" listesinde yer almıştır.

Ücretsiz Peyzaj İpuçları İster misini?