Alışveriş Merkezlerinde Peyzaj Tasarımını Öne Çıkaracak 10 İpucu

İnşa etmekte olduğunuz alışveriş merkezinizin peyzaj tasarımını nasıl yapmanız gerektiği konusunda kafanızda soru işaretleri mi var? Ya da mevcut alışveriş merkezinizin yeni bir yüze mi ihtiyacı var?

Açık hava alışveriş merkezlerinin yükselen bir trend olduğu konusunda herkes hemfikir. O zaman yeni alışveriş merkezinizin peyzajını tasarlamak için de, var olanları iyileştirmek için de bu on ipucunu bilmenizde fayda var.

Mağazacılık Sektörü Neden İyi Peyzaj Tasarımına İhtiyaç Duyuyor?

Peyzajınızı, alışveriş merkezinize müşteri çekecek ve mağazalarınıza girilmesini sağlayacak şekilde tasarlamanın ve zenginleştirmenin sayısız yolu var. Ne de olsa internetten alışveriş yapmak yerine bir alışveriş merkezini ziyaret etmeye vakit ayıranlar, gerçek bir deneyim arıyor demektir. O halde peyzajınız, onların bu heveslerini kursaklarında bırakmamalıdır. Peyzaj uygulaması doğru yapıldığında, binanın yapısal özelliklerini vurgular; doğal olanla olmayanı bir araya getirerek, mimariyi ve sanatı doğayla birleştirir. Bu da ziyaretçilerde pozitif bir deneyim yaratır.

Dahası, bu devirde müşteri çekmek, tanıtım yapmak anlamına da gelir. Bununla ne mi demek istiyorum? Mesela Instagram’a bakın. Güzel ve ilginç tasarım fikirleri içeren bir sürü paylaşım beğeniliyor ve yeniden paylaşılıyor. Bu da şirketlerin düşündüğünüzden çok daha hızlı ve kolay büyümesine aracılık ediyor.

Bu durumda şunu söyleyebiliriz ki; alışveriş merkezlerinde uygulanan doğru peyzaj yaklaşımları tüm diğer faydaları dışında, aslında firmanıza daha fazla müşteri çekmenize ve  büyüme stratejinize de katkı sağlıyor.

Yapılan araştırmalar gösteriyor ki, açık hava alışveriş merkezlerinde insanlar daha uzun süre kalıyor ve dolayısıyla da daha fazla alışveriş yapıyorlar. Alışveriş merkeziniz, eski de olsa, henüz proje aşamasında da olsa, ya da işlev olarak bir alışveriş merkezinden çok daha fazlasını içeriyor da olsa, işletmenize müşteri çekmek, onları orada tutmak için aşağıdaki peyzaj tavsiyelerden yararlanabilirsiniz. 

1. Girişlerinizi Güçlendirin

avm-giris-peyzaji

Peyzaj tasarımınızı müşteri çekecek şekilde düzenlemek için ilk dikkat etmeniz gereken konu, AVM girişinizin ne kadar belirgin ve davetkâr olduğudur. Alışveriş merkezlerinin çoğunun büyük girişleri olur. Girişinizi belirgin hale getirmek için iyi bir aydınlatmadan ve renklerden yararlanın. Tesisiniz geniş bir alana yayılıyorsa ve mesela birden fazla binadan oluşuyorsa ve birden fazla girişi varsa, tesisin etrafını dolaşan bir yol vasıtasıyla, bunların hepsini birden göstermeye çalışın. Kıvrımlı yollar, müşterilerinizin dükkânların önünden geçmelerini sağlamanın en iyi ve en cazip yoludur. Bu sırada dikkat etmeniz gereken konu, zemin döşemesinin ziyaretçilerin rahat yürüyebileceği, kaymayan ve topuklarının sıkışmayacağı şekilde tasarlanmış olmasıdır. Binanın içinde de bazı yapısal peyzaj elemanları ile ziyaretçilere rehberlik edebilirsiniz. Saksılar, harika yol göstericilerdir. Saksıları sırf ortama renk katmak ve doğal unsurları içeri taşımak için değil, navigasyon amacıyla da kullanabilirsiniz.

2. İç ve Dış Otoparklarınıza Öncelik Verin

avm-acik-otopark-peyzajiZiyaretçilerinizin çoğu alışveriş merkezine yürüyerek değil, araçlarıyla gelecekler. Pek çoğunun tesisinizde göreceği ilk şey, otoparkınız olacaktır. Gözünüzün önüne bir alışveriş merkezi otoparkını getirin? Pek hoş bir görüntü değil, öyle değil mi? Ziyaretçilerinizin edineceği ilk izlenimin, beton kolonlar olmasına izin vermeyin. Mekânın her öğesini optimize edin.

Dış otoparkı kullanan ziyaretçilerinizi girişe yönlendirecek ışıklara, sıcak havada arabalarını koruyacak gölge elemanlarına ihtiyacınız olacaktır. Ayrıca ağaçlardan düşebilecek dalların, yaprakların arabalara zarar vermemesi için önlem almanız gerekecektir. Ayrıca ziyaretçilerin arabalarını park ettikleri yeri rahatça bulabilmeleri için açık tabelalara ve işaretlere de ihtiyacınız olacaktır.

Bu işler için doğru ağaçları seçmek, uzmanlara danışılması gereken hassas bir konudur; ama  inanın, buna değecektir. Ziyaretçilerinizin tesisinize tekrar tekrar gelmesi ve sizi ailelerine ve arkadaşlarına tavsiye etmeleri için, yaratacağınız ilk izlenim, onların üzerlerinde büyük bir etki bırakmak zorundadır.

3. Aydınlatma Elemanlarınızı Parlatın

Alışveriş merkezinizin aydınlatması, binanın uzaktan seçilerek, gece ziyaretçilerine yol göstermesini sağlar. Ayrıca, alışveriş merkezinize geldikten sonra arabalarına geri dönmek isteyen ziyaretçilerinizin kendilerini güvende hissetmelerine de yardımcı olur. Sarı ışık ılık ve davetkârdır. Renkli ışıklar da farklı etkiler yaratmak amacıyla kullanılabilir. Tesisinizin hangi mekânlarında, hangi tür aydınlatmanın daha uygun olacağını titizlikle değerlendirmeniz önemlidir. Örneğin iç mekanlardaki bitkiler için yeterli ışık yoksa, fotosentez aydınlatması yapmanız gerekecektir, ancak insan sağlığına olan zararlı etkilerini önlemek için bu ışıkları sadece ziyaretçilerin olmadığı saatlerde çalıştırmanız gerekecektir.

4. Alışveriş Merkezinizi Renklendirin

İşletmenize pembe gözlüklerle bakmak yerine, davetkar pembe çiçeklerle tüm atmosferi değiştirmeye ne dersiniz? Renk, dikkat çekicilik bakımından önemli bir fark yaratır ve doğadaki renk çeşitliliğinin haddi hesabı yoktur. Çiçeklikler, saksılar ve tomurcuklanan ağaçlar, mimarinize zenginlik ve canlılık katar. Bitkisel peyzajınızı planlarken, seçtiğiniz bitkileri sürekli canlı tutmanın, esaslı bir bakım emeği gerektiğini aklınızdan çıkarmayın. Bunun için de, peyzajınızın düzenli bakımını daha en baştan planlamanız hayati önem taşır. Peyzaj uzmanınız,  Bütçenize göre peyzajınızın yıl boyu rengârenk kalmasını sağlayacak şekilde, çok yıllık bitkiler seçebilir, ya da mevsimlik çiçekler ile dönemsel olarak bitkilerinizi güncelleyebilir. Böyle düzenli bir bakım ile peyzajınız yıl boyunca size avantajlar sunmaya devam edebilir.

5. Su Çözümleri Kullanmayı Deneyin

Ziyaretçilerinizin nefesini kesmek istiyorsanız, sudan yararlanmak iyi bir fikir olacaktır. Girişinizde veya merkezi  bir yerde dikkat çekici bir su elemanı ya da gösterişli bir heykeli odak noktası olarak kullanmanız, hem ziyaretçilerinizi ilk andan itibaren etkileyecek, hem de akan suyun yatıştırıcı sesiyle rahatlamalarını sağlayacaktır.

6. Bayramlar ve Özel Günler

avm-bayram-suslemeAlışveriş merkezinizi bayramlar, özel gün kutlamaları ve uluslararası etkinlikler için dekore etmek, mekânın taze ve dinamik görünmesini sağlayarak, ziyaretçi çekmenize yardımcı olur. Yıl boyunca çeşit çeşit özel gün vardır ve bunların hepsi ziyaretçilerinizi heyecanlandırmak için özel fırsatlardır. Yılbaşı, dini ve resmi bayramlar, anneler, babalar ve sevgililer günü gibi, çok bilinen özel günler dışında aslında tahmin ettiğinizden fazla sayıda özel anma günü vardır.

Örneğin, Akdeniz servileri ve ayçiçekleri, Van Gogh’u anmak için biçilmiş kaftandır; Dünya Barış Günü’nde zeytin ağaçları ve barış çiçekleri kullanılabilir; Dünya Günü’nde herdemyeşil çalılar, gezegen ya da hayvan şeklinde budanabilir.

7. Kalabalıklardan Sıyrılın

Sizi diğerlerinden ayırıp avantaj sağlayacak, dikkatleri sizin üzerinizde toplayacak farklı ve yaratıcı bir şey yapın. Alışveriş merkezinizde ilginç ve benzersiz peyzaj noktaları olması, gelip geçenler tarafından diğerlerinden hemen ayırt edilmenizi sağlar. Sosyal medyada alışveriş merkezinizin bu ilginç noktalarının fotoğraflarını görmüş olanlar, gelip bir de kendi gözleriyle görmek isteyeceklerdir.

8. Etkileşim Demek Daha Fazla Satış Demektir

Bugün pek çok kişinin internet üzerinden alışveriş yaptığı gerçeğini göz önünde bulundurursak, alışveriş merkezinizi mümkün olduğunca eğlenceli ve ilginç kılmanız neredeyse bir zorunluluktur. Etkileşimli alanlar, insanları tesisinizde tutmak ve iyi vakit geçirmelerini sağlamak için iyi bir fırsat sunar. Neyse ki kullanabileceğiniz pek çok güzel fikir var: Küçükler için oyun parkları, A noktasından B noktasına gitmek için basamak taşları, ilginç şekillerde budanmış ağaçlar, bitki odaklı resim çekim noktaları, rengarenk mevsimlik çiçekler…… Bu liste böyle uzayıp gider. Yaptığınız şey çekici ve insanların ilgisini uyandıracak bir şeyse, fotoğraf paylaşmak, hatta sizi sosyal medyada etiketlemek ve lokasyonunuzu paylaşmak isterler. Bu da daha fazla müşteri çekmenize yardımcı olur.

9. Ortak Alanların Sıradan Olması Gerekmez

İnsanlar alışveriş merkezi gezerken oturup soluklanacak yerler isterler. Özellikle de eşleri alışverişe kendilerinden daha meraklıysa ya da kalabalıklardan bunaldılarsa… Doğaya yakın olmak, stresi hafifletmek ve kendini iyi hissetmek açısından büyük avantajdır. Onun için, ortak alanlarda doğal öğeler kullanmak iyi bir fikir olacaktır. Dahası, dikkatle yerleştirilmiş banklar, sandalyeler, saksı ve ağaçlar, özellikle de biraz huzur bulmak için konferans salonlarından kaçanlar için mahremiyet sağlar. Akçaağaç gibi büyük ağaçlar, güneşli günlerde gölge sağlayacak, yağışlı günlerde de altına sığınılacak harika seçeneklerdir. Alışveriş merkezinde ağaçların gölgelerinden en hızlı ve verimli şekilde yararlanmak için peyzajınızı tasarım ve uygulamasında uzmanlara ihtiyacınız olacaktır. Çünkü ağaçların gölge verecek kadar büyümesi için, statik ve mekanik açıdan inşaat altyapısına uygun, bitkinin özelliğine göre büyümesi için yeterli büyüklükte dikim çukurları açmanız gerekecektir.

10. Sürdürülebilirlik, Sürdürülebilirlik, Sürdürülebilirlik

İklim aktivistliği moda bir uğraş değil, ciddiye alınması gereken gerçek bir tehdide verilen bir tepkidir. Sürdürülebilir Peyzaj uygulamalarınızla, ziyaretçilerinize çevre üzerindeki etkiniz konusunda duyarlı olduğunuzu gösterin. Bu hem çevre açısından hem de marka imajınız açısından yararlı olacaktır. İşletmenizde ileri dönüşüm uygulamalarına yer vermeyi de düşünebilirsiniz. Eski malzemeleri peyzaj düzenlemenizde kullanmak, hem bütçenize katkı sağlayacak, hem sanatsal duracak, hem de markanızın sürdürülebilirliği ne kadar ciddiye aldığını gösterecektir.

Şimdi Ne Yapmalısınız?

Bu ipuçlarını dikkate aldığınız takdirde tesisinize bol miktarda müşteri çekeceğinizden, onları benzersiz, interaktif tasarımlarınızla büyüleyeceğinizden ve sizi başkalarına tavsiye etmelerini sağlayacağınızdan emin olabilirsiniz. Alışveriş merkezinizi yeni bir yüzle canlandıracak veya yepyeni bir peyzaj tasarımı yapacak bir peyzaj yüklenicisi arıyorsanız, peyzaj şirketi seçerken dikkat etmeniz gereken noktalar ile ilgili blog yazımızı okuyabilirsiniz.

Nesrin Karaoğlu Otuzoğlu

Nesrin Karaoğlu Otuzoğlu tarafından yazılmıştır

Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Peyzaj Mimarlığı Bölümü'nden Peyzaj Mimarı olarak mezun olan Nesrin Karaoğlu Otuzoğlu, mezun olduktan sonra Hollanda'da Ton Van Den Oever ve Brabantplant B.V ile çalıştı. Karaoğlu Peyzaj ve 3K İnşaat ve Dış Ticaret şirketinde kurucu ortak ve yönetim kurulu üyesidir. Ayrıca Hollanda know-how’ı ile uluslararası standartlarda süs bitkileri üreten Adaplant'ın da kurucusu ve ortağıdır. Karaoğlu Peyzaj, 2018 yılında Deloitte Private tarafından “’One of the Best Managed Companies” ve “European Business Awards Türkiye Şampiyonu” olarak seçilmiştir. Şirket, 2019 yılında TOBB ve TEPAV tarafından "Türkiye'nin en hızlı büyüyen 100 şirketi" listesinde yer almıştır.

Ücretsiz Peyzaj İpuçları İster misini?